1 April 2014 – Utusan Malaysia
MEMILIH sistem perniagaan francais adalah antara salah satu kaedah penjenamaan perniagaan tetapi ini tidak bermakna anda tidak perlu melakukan sebarang aktiviti promosi secara berterusan.
Promosi dan pengiklanan mempunyai jangka hayat tertentu dan lama kelamaan akan tenggelam dengan arus persaingan pasaran yang mencabar walaupun sesuatu jenama berkenaan sudah kukuh di pasaran.
Strategi pemasaran seperti promosi perlu dirancang secara bermusim bagi memastikan sesebuah jenama tersebut terus diyakini pengguna, disamping meningkatkan ekuiti atau jenama sesebuah perniagaan.
Dalam sistem perniagaan francais, francaisor dan francaisi mempunyai tanggungjawab merancang serta melaksanakan aktiviti promosi untuk terus bersaing di pasaran dengan perniagaan francais yang lain.
Program pengiklanan dan promosi akan dirancang dan dilancarkan oleh francaisor manakala francaisi merupakan penyumbang kepada sebahagian kos pelaburan selain diberi peluang untuk menyuarakan pandangan dan memberi cadangan.
Terdapat belbagai medium promosi dan pengiklanan yang boleh digunakan seperti media sosial, cetak, elektronik, radio, majalah dan beberapa lagi.
Melancarkan promosi tanpa perancangan yang sistematik merupakan satu tindakan yang sia-sia dan merugikan kerana aktiviti promosi memerlukan kos yang tinggi sehingga menelan belanja jutaan ringgit setahun. kadar pulangan keuntungan segera perlu dijana apabila promosi dilancarkan bagi memperoleh semula kos yang telah dilaburkan.
Promosi yang kurang efektif juga akan memberi imej yang buruk kepada sesebuah jenama perniagaan dan jika berlaku, persepsi berkenaan amat sukar dikikis daripada minda pengguna.
Bagi mengelakkan sebarang risiko, perancangan awal perlu dilakukan sama ada melakukannya sendiri atau melantik agensi pengiklanan yang sudah terbukti keberkesanannya dalam melakukan sesebuah promosi sebelum ini.
Promosi dan pengiklanan yang berterusan akan menjadikan sesebuah jenama perniagaan tersebut terus segar di pasaran walaupun ada ketikanya mereka tidak mengeluarkan produk atau perkhidmatan baharu. Cara ini juga dapat membantu memulihkan jenama jika berlaku sebarang persepsi negatif oleh pasaran.
Untuk mencapai keberkesanan promosi dan pengiklanan, usahawan francais perlu mempunyai strategi promosi yang efektif dengan mengambil kira elemen penting seperti golongan sasar, kesesuaian medium dan masa terbaik untuk melancarkan promosi supaya lebih mudah diingati dan mampu mempengaruhi keputusan dalam membuat pembelian.
Secara umumnya, promosi dan pengiklanan adalah perkara penting yang tidak boleh diabaikan oleh sesebuah perniagaan francais. Kosnya sangat tinggi tetapi pulangannya cukup berbaloi untuk kelangsungan sesebuah perniagaan.
PENULIS adalah Pengerusi Persatuan Francais Malaysia.